Resultaten
PopVox heeft sinds 2001 vele successen neergezet. Een selectie van de uitvindingen en innovaties:
- 2001: Uitvinding van de Debatmobiel die voor vele gemeenten en ministeries de stem van de straat naar de bestuurstafel bracht
- 2005: Opstart van het Kansenzones Jonge Starters programma, waaraan 550 jongeren deelnamen en vele succesvolle bedrijven uit zijn ontstaan
- 2008: Opening van de Creative Factory, de grootste coworking space voor creatieven van Europa. PopVox is vanaf de start 6 jaar lang exploitant geweest van de Creative Factory: een incubator zonder subsidies en met partners.
- 2009: Opstart van de Buzinezzclub in Rotterdam: ecosysteem om kansarme jongeren de uitkering uit te brengen via het starten van hun eigen bedrijf, of het vinden van de opleiding of baan die bij ze past.
- 2010: Opstart van ECBN (European Creative Business Network): een Europees netwerk van creatieve verzamelpanden, bedrijven en hun steden/regio’s. ECBN is partner in meerdere EU-projecten en voert een sterke lobby voor de creatieve industrie in Brussel.
- 2013: Lancering van de eerste Social Impact Bond (SIB) van continentaal Europa met de gemeente Rotterdam, ABN AMRO Social Impact Fund en START Foundation. Met deze SIB begeleidt de Buzinezzclub 160 Rotterdamse jongeren de uitkering uit. Alleen als de gemeente bespaart heeft op de uitkeringen, betaalt zij een deel van de besparing uit aan de investeerders en de Buzinezzclub.
- 2014: Uitbreiding van de Buzinezzclub naar Den Haag
- 2015: Uitbreiding van de Buzinezzclub naar Drechtsteden: Dordrecht en regio
Hieronder hebben we enkele van deze successen uitgebreider toegelicht:
Opstart en management van het European Creative Business Network (ECBN): een Europees netwerk van creatieve verzamelpanden
ECBN is een netwerk van creatieve coworking spaces, zoals de Rotterdamse Creative Factory, door heel Europa. PopVox is mede-initiatiefnemer en heeft een alliantie bijeen gebracht van vijftien organisaties uit elf landen. Het netwerk maakt het kleine creatieve ondernemers makkelijker hun product te exporteren en internationaal nieuwe klanten en resources te vinden. Hiernaast geeft ECBN de creatieve sector een gezicht in Brussel en werpt de lobby voor de sector steeds meer vruchten af. Na vijf jaar bouwen is PopVox nu erelid van het bestuur van ECBN geworden en heeft Leo van Loon zijn directeurschap omgezet in een rol als woordvoerder van het netwerk. De laatste ontwikkelingen over ECBN zijn te vinden op ecbnetwork.eu.
Ontwikkeling en beheer van een incubator van creatieve bedrijven
PopVox is mede oprichter en vanaf de opening in 2008 tot 2014 eigenaar geweest van de Creative Factory; een unieke alliantie van tien partners met als gezamenlijk doel creatieve bedrijven sneller te laten groeien. De Gemeente Rotterdam heeft ruim vijf miljoen geïnvesteerd in een door haar aangekochte graansilo om dit creatieve verzamelpand te realiseren. Na de opstartfase heeft de gemeente eind 2013 de exploitatie overgenomen. Onder het eigenaarschap van PopVox heeft de Creative Factory 238 bedrijven gehuisvest en werkten er dagelijks zo’n 200 ondernemers, werknemers en stagiaires in open ruimtes samen.
Onderwijsinstellingen en bedrijven investeerden op hun manier. Financiële ondersteuning, coaching, onderzoek, netwerk of ondersteuning met diensten en producten. Naast vele stagiaires op MBO-niveau, haalden jaarlijks 1.500 studenten van Hogeschool Rotterdam studiepunten in de Creative Factory.
PopVox heeft voor de Creative Factory partnerships gesloten en met veel plezier samengewerkt met: Rabobank, KPMG, ARA, Vestia, MVGM, Pact op Zuid, Albeda College, Hogeschool Rotterdam en HOPE Erasmus Universiteit.
De Creative Factory is tot ‘best practice’ benoemd door het Topteam Creatieve Industrie en de Europese Commissie.